לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם

מאת: אבי רט- מנהל חינוכי ועורך התלמוד הישראלי

אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני אלו שנטלו על עצמם לקיים פעילות קהילתית המחברת בין דורות ובין הורים לילדים, הוא איזה סוג של פעילות ליזום, כך שתגשר על הפער בין הגילאים ובין תחומי העניין. כיצד ניתן להושיב אלו בצד אלו הורים וילדים, ואולי אף סבים ונכדים, ולהפעיל אותם בפעילות משותפת.

האתגר גדול- אך הסיפוק שבהצלחה גדול שבעתיים.

בעולם היהודי קראו לזה- 'חברותא'. בשפה המודרנית קוראים לזה 'זמן איכות'.

כולם רוצים בחיבור הזה שבין הורים לילדים. הילדים זקוקים לקשר האישי והחי עם ההורים, וההורים כמהים לזמן איכות עם הילדים, אלא שהזמן דוחק, ותמיד יש מטלות ומשימות חשובות ודחופות יותר.
מה שצריך זה גורם מזמן, ותוכן מעניין. ומה שחשבו זה לחבר בין תוכן לימודי לבין חוויה לימודית. בין השכל ללב ולרגש.
הגורם המזמן הוא הרכז המקומי, ואת התוכן עליו לאתר ולייצר. הדברים שנכתבים כאן עוסקים בתלמוד הישראלי, אך הם נכונים וראויים לכל פעילות חינוכית.

7 כרכי התלמוד הישראלי וערכות הלימוד השבועיות של התלמוד הישראלי מאפשרות להורים ולילדים לשבת ביחד, ובהתאם לרמה האישית, ליכולת ולזמן לעבור על המדורים השונים בערכה- המדורים התלמודיים, החיבור למדורים ישראליים, דבר תורה, מושגי יסוד, סיפורים, חידות וכדו'. הגיוון ויכולת התימרון מאפשרים לכל אחד למצוא את מקומו, את תחומי העניין, ואת קצב הלימוד וההתקדמות.
היכולת להתמיד בלימוד ולהתחבר ללימוד הדף היומי של המבוגרים מהווה ערך בפני עצמו ומסלול נוסף לחיבור בין ההורים לילדים ולקהילה. פעילות מהסוג הזה בין אם היא מתקיימת בבית, בבית הספר או בקהילה, יש בה כדי להעצים את התא המשפחתי, את המסגרת הקהילתית, ואת זהותו העצמית , היהודית והישראלית של הילד.

על מנת לבצע פעילות משמעותית שכזו בצורה המוצלחת ביותר יש להשתדל הקפיד על כמה כללים חינוכיים וטכניים.

  • הפעילות צריכה להיות מהנה. זמן של כיף. משהו שילד יחכה לו. אסור לה להיות מטריחה, כפייתית, או משעממת.
  • התנאים הפיזיים צריכים להיות נעימים- מקום רחב, מואר וממוזג, כיסאות נוחים, ומקום נעים ואסתטי שיכבד את האירוע.
  • יש כאלו המגיעים לאירוע ישר מהעבודה או מרחוק. נכון יהיה לדאוג לכיבוד קל, שתיה וכמה עוגיות, כדי לסייע למי שבא מרחוק, וכדי להפוך את האירוע לטוב ונעים יותר.
  • חשוב להגיע לפני כולם. לראות שהכל פתוח ופועל- חשמל, מזגנים, כיבוד, דפי הלימוד,הפרסים,הכרטיסים,ההגרלות וכל מה שצריך. אם הרכז הקבוע לא יכול להגיע- שיוודא שיש לו מחליף ויסביר לו בדיוק מה עליו לעשות ואיפה נמצא כל דבר.
  • פרסום- דרכי הפרסום הן רבות ומגוונות- החל מפלאייר שיופץ בקהילה, דרך תפוצה במייל, או מסרונים בווצאפ, והודעות ברשת החברתית , קבוצת הפייסבוק וכדומה.
  • חשוב שהפרסום יהיה מכובד, יפה, בהיר , ממוקד ומושך. לא טקסט ארוך ולא מילים מסובכות. יש להקפיד על עיצוב גראפי נעים לעין שיהיה אחיד בכל סוגי הפרסום, כך שבמשך הזמן העין תקשר בין המודעה לסוג האירוע הזה.
  • יש לשלוח תזכורת ביום האירוע, או ערב לפני- משפט קצר- להזכיר כי הפעילות תתקיים מחר בשעה זו וזו.
  • מאור פנים- הורים וילדים ישמחו לבוא למקום בו מקבלים אותם בחיוך ובמאור פנים, שואלים לשלומם ומתענינים מה אפשר לעזור. חשוב שזה מה שיחכה להם.
  • ילדים אוהבים פרסים,הגרלות ומתנות. חשוב ליצור מנגנון של צבירת נקודות בכל מפגש, וככל שכמות הנקודות תהיה גבוהה יותר- כך הפרס יהיה גבוה יותר. הדבר הזה יעודד התמדה והשתתפות קבועה. חשוב ליידע מראש את המשתתפים מה הפרסים וכמה נקודות צריך

לכל פרס, כדי לעודד את הילדים לבוא ולהתמיד.

  • ילדים אוהבים חידות וחידונים. אחת לזמן- רצוי בסיום פרק או מסכת, חשוב לארגן חידון לילדים ולהורים . החידון צריך להיות יצירתי, מאתגר , וכזה שיגרום להורים ולילדים ללמוד לקראתו כדי להצליח. חידונים שכאלו מוסיפים עניין וצבע לפעילות.
  • אירועי שיא- סיום מסכת הוא הזדמנות טובה ליזום אירוע שיא. לקחת מקום גדול, להזמין אליו הורים וילדים, נכביד ציבור כמו הרב המקומי, ראש העיר או המועצה, וכדו'. באירוע שכזה להביא הצגה לילדים, או חידון גדול יותר , ואז לעשות אירוע גדול וחוויתי שיותיר חותם על הילדים, יתגמל את אלו שהתמידו לבוא עד עתה, ויתמרץ ילדים חדשים להצטרף ולהשתתף.
  • טיול משותף להורים וילדים- טיול בעקבות דמויות או מקומות שקשורים לתלמוד. להגיע למקום מסוים וללמוד מדרש הקשור לדמות או לאירוע שהתרחש שם. השילוב של טיול עם חיבור למקורות – מותיר חותם חינוכי משמעותי.
  • יצירתיות- חשוב להשתדל לא להיכנס לשגרה קבועה של פעילות שלאחר זמן עלולה לחזור על עצמה ולשעמם. לכן רצוי לחדש, לחשוב בצורה יצירתית , להעזר ברכזים ובמקומות אחרים- כדי לגוון, להפתיע, ולאתגר את המשתתפים בדרכים שונות.
  • חשוב מאד לכבד את הילד. ילד שירגיש מכל סיבה שהיא שהוא מאוים, או טיפש, או דחוי , והאירוע מעיק עליו- לא יבוא לפעילות. ילד צריך להרגיש כיף נחמד ונעים- ואז הוא יגיע. אם ניתן לשתף את הילד במשימות- שיעזור להכין, לסדר, לארגן, וכדו'- זה מצוין, בכך אנחנו הופכים את הילד מפאסיבי לאקטיבי, ולשותף לפרויקט , וכאחד הנושא באחריות.
  • מבצעים- מדי פעם ליזום מבצע של 'חבר מביא חבר' ולעודד את הילדים להביא עוד חברים לפרויקט. מדי פעם להביא מרצה מעניין עם סיפור חיים מרתק, אפשר להביא סרט שיש בו תוכן ולקיים עליו אחר כך שיחה או דיון.
  • סרטוני התלמוד הישראלי- התלמוד הישראלי הפיק בשיתוף ערוץ מאיר 60 סרטנים בני חמש דקות כל אחד, בכיכובם של אסי טוביה ופולקע. הסרטונים הללו עוסקים בנושאים שונים ומגוונים, ומוגשים לילדים באופן ידידותי עם הומור ועניין. סרטנים אלו יכולים להוות פתיח ומבוא לדיון, למשחק תפקידים, ללימוד ו לכל פעילות חוויתית המחברת לזה.
  • החשוב מכל- אהבה לפרויקט ולילדים,מסירות נפש לעניין מתוך הבנת החשיבות והיכולת שלנו לחבר בין הורים וילדים, לחבב את התורה, להנגיש את התלמוד, להעצים אהבת אדם, חסד, תורה, ודרך ארץ, ולפעול מתוך מקצוענות ונשמה יתירה, בעוז ובענווה למען ילדי ישראל.

אין עדיין תגובות למאמר זה

הוספת תגובה

To Top